Vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågorna kring köp, garanti, underhåll och vad du kan göra om du har problem med din cykel. Hittar du inte svaret på det du undrar över? Kontakta din närmaste återförsäljare.

Ditt köp

Var hittar jag min närmaste återförsäljare?

Hitta våra återförsäljare här.

Kan jag beställa en cykel eller delar direkt från Batavus fabrik?

Vi levererar alla våra cyklar, delar och tillbehör genom våra återförsäljare. Kontakta därför din återförsäljare för att beställa en cykel eller få tag på de delar du behöver.

Underhåll

Var kan jag hitta manualen till min cykel?

Du kan ladda ner alla våra manualer som PDF:er här.

Hur underhåller jag min cykel?

Besök din återförsäljare när du ska underhålla din cykel för första gången. Tänk på att det är bra om du hunnit cykla ett par hundra kilometer eftersom det tar lite tid att köra in cykeln.

-Därefter rekommenderar vi dig att alltid boka en årlig underhållskontroll hos din återförsäljare. De har de nödvändiga verktygen och vet hur alla delar (inklusive de dolda) behöver justeras och smörjas. Vid de årliga kontrollerna kan även eventuella oregelbundenheter upptäckas och åtgärdas.

-Mindre underhåll kan du göra själv, hur du gör finns att läsa i din cykelmanual. För större kontroller och reparationer, vänd dig i första hand till din återförsäljare.

Kan jag beställa reservdelar till en äldre modell?

Till de cyklar som är under fem år gamla kan vi i de flesta fall leverera originalreservdelar eller motsvarande. Om din cykel är äldre gör vi alltid vårt bästa för att leverera originalreservdelar, men tyvärr är det inget vi kan garantera.

Behöver du en reservdel till din cykel bör du i första hand kontakta din återförsäljare, uppge ditt chassinummer och vad det är du behöver. Tillsammans med oss kommer återförsäljaren att försöka leverera de reservdelar du efterfrågar, så långt det är möjligt.

Garanti

Hur lång garanti är det?

Läs mer om våra garantivillkor här.

Vem ska jag vända mig till om jag behöver reparera min cykel? Min garanti gäller fortfarande.

För att vara säker på att få ut garantin vänd dig till din återförsäljare. Annars finns risken att den uteblir.

Jag har problem med min cykel, hur ska jag gå tillväga? Min garanti gäller fortfarande.

Det bästa är att ta med din cykel till återförsäljaren, de gör då en bedömning om garantin täcker skadan. Om din återförsäljare har några frågor kan de kontakta vår service- och garantiavdelning.

Jag har problem med min cykel, hur ska jag gå tillväga? Min garanti har gått ut men jag anser att den borde täcka problemet.

Vi rekommenderar dig att prata med din återförsäljare. De är specialister och kan i sin tur diskutera problemet med någon av våra tekniker.

Jag har flyttat, vart ska jag vända mig om jag har garantifrågor?

Det går bra att kontakta närmaste återförsäljare. Du hittar dem här.

Jag och återförsäljaren är oense om garantin, vad ska jag göra?

Du ska i första hand vända dig till din återförsäljare. Om de har några frågor kan de kontakta våra tekniker. Om tvivel uppstår gällande garantin kan återförsäljaren skicka cykeldelen till oss för en ytterligare bedömning. Kom ihåg att alltid gå via din återförsäljare.

Elcyklar

Kan jag provcykla en elcykel?

Hos de flesta av våra återförsäljare kan du provcykla en elcykel. Hitta din närmaste återförsäljare här.

Jag vill läsa mer om elcyklar, var kan jag göra det?

Du kan läsa mer om elcyklar här.

Mitt batteri laddas ur fort, vad ska jag göra?

Alla batterier blir svagare med tiden och därför behöver batteriet bytas vid behov. Om du upplever att batteriets kapacitet är sämre än vad det borde vara kontakta din återförsäljare. De kan då testa ditt batteri och i samråd med oss värdera om det ligger på en acceptabel nivå i förhållande till batteriets ålder och skick. Läs mer om vad du själv kan göra för att förlänga batteriets livslängd och kapacitet här.

Hur länge håller mitt batteri?

Alla batterier slits med tiden, batterierna i våra elcyklar är inga undantag. Vi garanterar att batteriet håller i minimum tre år vid korrekt användning. Läs mer om våra garantivillkor här.

Andra problem

Jag har problem med min cykel, vad ska jag göra?

Vänd dig till din återförsäljare. Om de inte kan lösa problemet så kontaktar de oss.